Staat er in de toekomst een betaalmuur tussen lezers en online nieuws?

paywall

December 2014, en het zijn besparingen die de klok slaan. De crisisjaren hebben hun sporen achtergelaten, ook in de mediasector. De sector zit tegelijkertijd in een transitieperiode sinds nieuwe media zich is beginnen mengen in de markt. Traditionele nieuwsbronnen moeten plots concurreren met het internet als bron van nieuws en informatie. In veel OESO landen nemen het aantal kranten dat gedrukt wordt, hun verspreiding en hun aantal lezers af (OECD, 2010, p. 17). De bestaande verdienmodellen staan onder druk, waardoor de vraag wordt gesteld of er nieuwe manieren zijn om geld te laten binnenstromen in de media. Hiervoor wordt bijvoorbeeld gekeken naar een hervorming van het tot nu toe overwegend gratis aanbod van online nieuwsartikelen.

Hoe stelt de verkoop van papieren kranten het?

De verkoop van papieren kranten daalt – dit is een trend die het sterkst zichtbaar is in de Verenigde Staten. Grote mediafiguren in de VS zoals het hoofd van MediaNews Group, één van de grootste mediaketens van de VS, zien papieren kranten als iets van het verleden en investeren volop in digitale nieuwsstromen (New York Times, 14/11/2011). In België doen de papieren kranten het beter dan in de VS, maar dezelfde trend is zichtbaar. In 2012 was er in Vlaanderen een verkoopsachteruitgang van 7% ten opzichte van 2001. In Wallonië was er een achteruitgang van 30% (www.cim.be). Ook de magazinemarkt heeft het moeilijk – de verkoop vermindert, net als de advertentie-inkomsten (De Morgen, 19/12/2014, p.4). Sanoma, de Finse mediagroep achter onder andere de Belgische magazines Humo en Flair, kampt bijvoorbeeld al langere tijd met financiële moeilijkheden.

Is een betaalmuur de oplossing?

Online vinden lezers – gratis – artikelen van kranten vanuit de hele wereld. Nieuws is gemakkelijker, sneller en goedkoper beschikbaar dan ooit tevoren (OECD, 2010, p. 17). Op sociale media zoals Twitter of Facebook (met de slogan “it’s free and always will be”) worden we overspoeld door informatie.

FB Free and always will be

Voor lokale persagentschappen is het niet altijd duidelijk hoe zij hiermee kunnen concurreren. Één idee is dat van de betaalmuur. In de Verenigde Staten hebben 450 kranten reeds een betaalmuur of pay wall ingebouwd. Hierover zei een tevreden Paul Smurl van de New York Times het volgende:

De resultaten van de paid content strategie hebben onze verwachtingen overtroffen”, zo meldde Smurl in Londen: “Het aantal ‘digital only’ abonnees bedroeg eind 2012 640.000 en blijft groeien. Daarnaast hebben 920.000 abonnees van de papieren krant een gratis digitale account aangemaakt. De groei van de inkomsten uit online content compenseert meer dan de daling van onze inkomsten uit de papieren krant.” (www.mediafact.nl)

Echter, volgens onderzoek op basis van een ondervraging van 27.000 gebruikers uit 52 verschillende landen (Nielsen, 2010) is er een minderheid aan lezers die zou (overwegen te) betalen voor online nieuwsartikels. Bovendien blijkt uit onderzoek door de Boston Consulting Group (2009) dat zij die willen betalen niet evenveel willen geven voor het digitaal aanbod van een krant als voor het papieren aanbod. Momenteel is er sprake van een nieuws overload. Overal is nieuws te vinden. Indien een nieuwssite betalend werd, denk ik dat een heleboel lezers één van de vele andere nieuwsbronnen zou kiezen. Één dat niet om betaling vraagt. Een mogelijke repliek hierop is dat de nieuwssite achter de betaalmuur unieke, kwaliteitsvolle inhoud moet aanbieden. Deze meerwaarde kan voor sommigen een betaling waard zijn. Volgens een onderzoek door de Boston Consulting Group (2009) zijn mensen bereid te betalen voor online nieuws indien dit uniek, actueel (continu geüpdate) en makkelijk beschikbaar is. Nieuwsmedia dienen in dit verhaal te mikken op een harde kern van lezers die hiernaar op zoek zijn en bereid zijn hiervoor te betalen, in plaats van op de grote massa.

Gratis borrelnootjes, betalen voor de hoofdschotel

Mogelijke strategieën om lezers te lokken zijn bijvoorbeeld door gebruik van een “metered paywall” of betaalmuur met gaten. Hierbij krijgt de lezer al een “voorproefje”, doordat een aantal artikelen gratis zijn. De gedachte hierachter is dat lezers hierdoor geprikkeld genoeg zijn om te betalen voor de rest. De New York Times maakt hier gebruik van sinds januari 2011: lezers botsen na tien artikels per vier weken op de betaalmuur (www.mediafacts.nl). Ook De Tijd gebruikt deze methode. Een ander “lokmiddel” is om het betaalsysteem eenvoudig te houden, met de mogelijkheid tot micro payments voor korte periodes of per artikel. Zo wordt de drempel verlaagd.

Kwaliteit – niet voor iedereen?

Betalen voor kwaliteitsvol nieuws is niet voor iedereen. De harde kern die hiervoor zou betalen is vermoedelijk hoger opgeleid, opgegroeid met kranten, en financieel stabiel. Met andere woorden, mensen met een hogere socio-economische status. Een ethische afweging die moet worden gemaakt is of het wenselijk is om kwaliteitsvol nieuws in de toekomst te houden voor deze geprivilegieerde groep, en ze ondertussen af te schermen van de rest van het volk. Paul Smurl van de New York Times zei hierover:

“We zullen in 2013 en daarna zeker nieuwe, extra betaalproducten tegen lagere prijzen introduceren, om een publiek aan te trekken met een hogere prijssensitiviteit. Natuurlijk moeten we voor die groep ons aanbod voldoende differentiëren ten opzichte van de online abonnees die meer betalen, zodat zij niet massaal op goedkopere proposities overstappen.”

Er blijft dus, als het van hem afhangt, een kwaliteitsverschil in het nieuws, afhankelijk van de prijs die ervoor betaald wordt. De betaalmuur riskeert zo een muur op te zetten en de bevolking te splitsen in twee groepen: de “information haves” en de “information have-nots” (OECD, 2010, p. 103).


Bronnen

Boston Consulting Group (2009). Willingness to pay for news online: Key findingd from an international survey. BCG Technology, Media & Telecommunications.

Carr, D. (2011). Newspapers’ Digital Apostle. The New York Times, 14/11/2011, p. 1.

Desmet, L. (2014). Sanoma City wordt Hollands. De Morgen, 19/12/2014, p. 4. De Persgroep Publishing.

Nielsen Company (2010). Changing models: a global perspective on paying for content online. http://www.nielsen.com/us/en/insights/news/2010/changing-models-a-global-perspective-on-paying-for-content-online.html

OECD (2010), “Introduction”, in News in the Internet Age: New Trends in News Publishing, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264088702-3-en

OECD (2010), “The Future of News Creation and Distribution: Opportunities and Challenges”, in News in the Internet Age: New Trends in News Publishing, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264088702-7-en

http://www.cim.be

http://www.mediafacts.nl/nieuws/new-york-times-blijft-investeren-in-online-betaalmuur/ (geraadpleegd op 19/12/2014)

(www.canadianbusiness.com: afbeelding)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s